[Groep 2/3] Nationale Kraanwaterdag in de klas
Zo'n beetje iedere dag heeft wel een nationale...dag naam aan zich verbonden en meestal laten we dat voor wat het is. Maar aan de nationale kraanwaterdag deze woensdag gaan we niet voorbij.
Veel kinderen nemen al dagelijks water mee naar school. Top! Toch kunnen we als school nog iets bijdragen aan het bewustzijn van waterdrinken en hoe belangrijk dat is voor je lijf.
Alle kinderen namen water mee en we gingen er een aantal proefjes mee doen en onderzoeken wat we op een gezonde manier kunnen toevoegen om water 'met een twist' te maken. Dat zorgde voor rijke leermomenten vandaag in de kring. Bij het fruitmoment vergelijken we bekers en flessen met water die de kinderen van huis mee hebben genomen. Er is zelfs een fles met een gat erin van Luuk. Balen! Fles leeg, gang nat.
Op een later moment komen we nog een keer in de kring. Nu staat de tafel vol met glazen van verschillende grootte. Het gesprek gaat over waar meer, minder of evenveel in kan, waarom dat gedacht wordt en hoe we dat zeker kunnen weten. Testen? Wordt geopperd. En hup, daar wordt geschonken en wiskundig geredeneerd. Prachtig.
Vervolgens starten we een proeverij. We snuffelen aan munt en doen alsof we onze tandenpoetsen. Want het ruikt naar tandpasta. We ruiken aan komkommer en dan mogen de kinderen kiezen hoe ze hun water willen drinken. De meeste kinderen kiezen voor een cocktail van munt, komkommer, citroen en limoen. En tja, dat valt bij de een meer in de smaak dan bij de ander. Proost!