Trossen los!

Regelmatig krijgen we in de maandagochtendkring foto's te zien van activiteiten die kinderen in het weekend hebben ondernomen. Deze maandag bracht ik, juf Nanette, zelf foto's in. Ik was bij de Kop van de Haven geweest in IJmuiden. Ik waaide er bijna uit m'n sokken, maar was vooral onder de indruk van de grote hoeveelheid en diversiteit aan schepen. Ik nam de kinderen mee in mijn verwondering en daagde hen uit om zoveel mogelijk verschillende soorten boten / schepen op te schrijven. Daarna gingen we er een gezamenlijke lijst van maken. Spannend! Zouden we de 15 halen? Ha! nou, nog veel meer! En vandaag kwamen er alweer wat bij. "De Werkschuit is ook een boot! De Werkboot!"

Op één van de foto's staat: 'Hier begint de zee'. Die foto was aanleiding om eens met elkaar na te denken over de grootte van de zee. We maakten er een zgn woordtrap van. En hoe mooi om te zien welke namen van zeeën, meren en oceanen de kinderen al kennen. We dachten hardop na over waar de zee naartoe gaat en de vraag is nu hoe Sinterklaas bij Nederland kan komen met zijn boot.
Dat gaan we onderzoeken in de atlas. Kinderen die er thuis één hebben mogen die meenemen. Wat zal dat mooie ontdekkingen opleveren!

De kinderen houden van experimenteren. En dat hebben ze vandaag gedaan. Met verschillende papiersoorten (A4 papier, karton, krantenpapier en schilderpapier) mochten ze een bootje vouwen. Als hulpmiddel kregen ze verschillende soorten stappenplannen. Er werd goed samengewerkt en vooraf was duidelijk gemaakt dat het bij experimenteren gaat om proberen, doorzetten, opnieuw beginnen en samen verbeteren. Wie naar de foto's kijkt ziet hoe trots de kinderen zijn. Op het product maar vooral op het proces. Er werden al allerlei toevoegingen gedaan aan de bootjes, wat weer een mooie input is voor woordenschat en het gaan stellen van onderzoeksvragen.

Nu gaan we met de kinderen nadenken over wat we gaan spelen. De kans dat we kapitein worden is heel groot!

De trossen zijn los, we gaan met volle kracht vooruit! Werkschuit Ahoy maatjes!

Ander nieuws

[Groep 2/3A] Hoe zit een schoen in elkaar?

Luuks moeder werkt voor een sportschoenen merk en heeft de kinderen verteld over hoe een schoen gemaakt wordt. Ze had interessante materialen mee. Zoals 2 plakken gel. De gel zit in een schoen om te zorgen voor een goede demping. Als je er een ei op laat vallen, gaat deze niet stuk. Dat was een mooi proefje!

Schoen gezet, maar... niets erin?

Dinsdagmiddag mochten de kinderen hun schoen zetten. Vol verwachting kwamen ze op woensdagochtend de klas binnen. Maar... er zat niets in de schoen? Er was wel een brief van Sinterklaas. De pieten hebben de cadeautjes verstopt! Na tot 10 geteld te hebben mochten de kinderen van Sinterklaas zoeken. Wat een enthousiasme! 1 jongen vond er 1 en gaf deze aan een vriendinnetje. Zelf ging hij verder zoeken. De laatste was heel moeilijk te vinden. Iedereen hielp mee om te zorgen dat het het laatste kind een cadeautje had. Prachtig! En daarna lekker smullen!

[Groep 2/3A] Op bezoek in de schoenenwinkel

Maandag brachten we met groep 2/3A een leerzaam bezoek aan schoenenwinkel Van Haren, als onderdeel van het huidige onderbouw thema 'de schoenenwinkel'. De kinderen hebben heerlijk kunnen rondkijken: welke schoen is het grootst? Welke schoen vind jij mooi? Welke schoen zou jij niet willen dragen? Hoe staan de schoenen in de winkel opgesteld? Je ziet 1 schoen, waar is die andere? Hoeveel kosten de schoenen? Hoe ziet het magazijn eruit? Welke maat heb jij en hoe kun je dit meten? Echt een kijkje in de dagelijkse praktijk.

[Groep 1/2a] Passen en meten

De Sint wil graag nieuwe schoenen bij zijn nieuwe pak. Maat 42 heeft hij. We bekijken onze eigen schoenmaat en zo weten we ook welke schoen wel of niet past. Schoenen worden in schoenendozen gedaan. Soms past het en soms niet. Ze zijn druk met passen en meten en de begrippen groot, groter, te klein, te breed en smal vliegen juf om haar oren.